NamAku (@_@)

Ini cerita aku, famili, si die n kwn2... tiada kaitan dgn owg yg xdikenali... belog ini diwujudkan untuk menghabiskn masa lapang semata2... bukn untuk glamor n populariti.... slmt berbelog =)

Friday, March 4, 2011

lambaian Kaabah

haaaaaaaku ader byk bnde nak cite sal lambaian kaabah nie... aku nk kongsi pngalamn ngn kowg sume time aku p umrah dlu... dlu mse aku f1 aku pnah p tunaikn umrah ngn mkcik aku.. aku juz p ngn die jer sbb time 2 mk aku xpat p sbb jge uwan aku yg sakit...sbtolnyer bkn aku yg p... makcik aku ptotnyer bwak atok aku tp time 2 atok aku pown xnk n xsnggup nak tggalkn wan aku sowg2... so aku dgn mrendah dri pown tros nak p... mse 2 dak2 g... aku bkn pkir ape pown... pkir nk brjln sbnrnye ;) bebudk akn.. tahu ape... so aku pown p la slme 2 mggu ngn mkcik aku.. lau kowg nk tau aku bkn la kamceng sgt ngn mkcik aku 2.. salu nk gdoh jer... mcm anjing n kucng.... mase p makkah 2 pown aku gdoh gak ngn die kt sne tp dsbbkn aku nie dak2 so rmai yg backup aku.. hoho ;p 2 yg wat die mkin brangin ngn aku 2...

ok... kmi xtros p makkah... dsbbkn aku ambik pakej private so kmi p melawat brunei dlu sblom brgerak ke mekah... 2 arie kmi kat brunei n then ke bombai.... syok wooo sempt jumpe shah rukh khan lg... ;p pas 2 kmi brgerak ke jeddah mnaiki royal brunei... ;) smpai jer kt epot jeddah.. kmi brgerak mnuju ke madinah tuk beberapa hari... kowg nak tahu.. aku nie dr pkir2 nak brjln tros tersentoh hati wat kali pertama tgok masjid kt madinah n makam rasulullah... prtama kali aku trpndang msjid nabawi indah sungguh n xdpt diucp ngn kata2... dgn lantainyer yg brcahaya terang sgt.. memancar2 smpai aku pekap muka ngn tuala... seolah2 mnyambut kedatagn aku mse 2.. sedngkn aku tgok owg len biase jer... xder smpai tutup muke... 2 la pngalamn owg... allah kn maha besar.. setiap owg akn dpt len nikmatnyer lau ade di tanah haram... msuk jer dlm msjid nabawi aku tgok kubah dibuka... aku xpnah tgok msjid yg trbuka kubah nyer.... waktu mlm lg cntik.. walaupown gelap n lihat langit je tp kowg sndri akn tau perasaan aku klu kowg ader dtmpat aku...

tuk pngetahuan kowg... makam rasulullah nie berada di dlm msjid nabawi 2... makam 2 djge n dkawal rapi oleh org2 yg dberi tugas kat sne... kowg nak tau... alhamdulilah.. penjge makam nabi time tu 2 owg pompuan n mreka mncium aku n mbenarkn aku dekat di makam rasulullah... pdahal owg len bkn senang nak ader kt stu n trlalu sesak... tp aku brsyukur sbb aku dpt miliht dgn jelas keadaan makm nabi.. mase aku kt madinah aku knal mcm2 prngai owg... trutama owg tua.. ade nenek yg jelez ngn somi sbb somi nyer gatal sgt..  hehehe dah 2 time lam flight atok 2 siap dok sebelah pompuan cantek lg n siap brmesra2 alam ngn pompuan 2... smpaikn nenek 2 naik angin ;p selepas beberapa hri di madinah aku brgerak ke makkah menaiki bas... 1 arie gak la perjlnan menaiki bas... mcm dr n9 nak p kelantan...

selepas aku check in di hotel kat mekah kmi tros dibwa tuk pergi ke masjidil haram... subahanallah.... skali lagi aku trsentuh hati bile aku dpt meliht kaabah... saluran emas di atas kaabah.. kain kaabah... len sgt perasaan aku.. slame nie tgok lam tv jer.. tgok owg ramai sgt tp bile kte ader kat sane mmg hebt... org jan ckp la... trlalu byk... smpai xdpt nak tgok2 keadaan sekeliling... dah 2 dpt tgok depan2 imam masjidil haram 2... kowg bygkn la setiap kali time solat mstie ader jenazah yg diusung keluar... bgos nyer owg yg mninggal di makah nie kn??? lg 1 mulut kena jge... walaupown kekadng keadaan panas tp aku xbrani nk sebut panas.. aku cume eja jer... "maksu aku rasa P.A.N.A.S la" huhu.... penak skali aku ckp "mksu... bgos kn kt mekah nie xder semut".. sbb aku xpnah tgok semut2 lau kt mekah... tup2 time aku solat kena gigit ngn semut merah... tros mnjerit arrr aku... haaa so lau p sne mlut kena jge.... aku jugk xtrlepas dr wat sae dr bkit safar ke bkit marwah... time kmi sae 2 kn aku jmpe dgn tan sri muhyidin yassin... hehehe... haaaaaaa.. lau kat mekah mmg xkire pngkat la kn... ape pown jwtan ko sume same jer.. yg wajib kena tunaikn k ;)

mase kt mekah aku salu kaco atok yg gtal 2... nenek 2 bik ngn aku... time kt sne kalu tgah sae jer mstie aku akn tolong 1 nenek namenye  hjh rogayah... nenek 2 sakit kaki xley nk wat sae so aku akn tolong tolak kusi roda die... n dlm mse yg sme aku ambik ksmpatn nek skali kt blakang.. hahaha aku tolak laju2 n aku nek.. sbb nak jln juh btol... hahaha pndai x aku??? n hbz jer sae aku dpt upah... tiap2 arie cm2... nenek 2 kata "ambik duit nie... wat beli suar dlm"... hahaha ;p ayt xley blah... pas2 hbs je sae mstie aku p beli air pepsi... kt sne air pepsi besar giler kowt n dpt2 lau beli roti canai... kowg tau roti canai die besar mne x??? besar dulang... giler arrr... mmg xkn hbz.. berbaloi2.. kt sne lau aku gdoh ngn mkcik aku lak mstie ader 1 auntie nie bckup aku brabiz... nme die autie suraya.. sgt cntek n bik tp die nie paling cerewet dlm group kmi... sbbkn aku dak2 jdi die suke la aku... bakal menantu ktanye ;) hahahaha

haaa kowg tau kt mekah 2 byk sgt tmpat shopping... aku n mkcik aku salu nyer p ber2 jer mlz ajk ramai2... smbil beramal smpat gak beli belah.... penah skali 2 aku nk beli sikat tp ader ke ptot pak arab 2 bg sikat kutu xpsl2 jer kene bebel kat mkcik aku.... hahaha.... tp 1 la sikap owg arab nie... lau msuk jer waktu solat... perniagaan dtggalkn cm2 jer... kowg bygkn la kedai emas xder peniage yg jage... diowg sume p solat tp xder sape brani curi... haaaa pham2 la kn hukum potong tangan la jwbnyer lau mncuri.. dhsyt kn... lau kt msia nie skali ko tggal tros ilang kdai2 ko skali la jwbnye... okey... aku jugk pergi ke msjid kucing... kt masjid nie mmg byk kucing... tp kucing2 kt snie sgt garang sbb kucing jlnan kn... aku siap kne cakar lg ngn kucing 2... huhu... time nk p msjid kucing nie la kmi akn bce ayt ramai2... 1 bas akn bce ayt nie... "labbai kallah humma labbai... labbai kallah shari kalakalabai.. innal hamda walnikmata lakawanmurk lashari kala"... waaahhhhh bile ayt nie di bce sume bce ngn semngat... kdg2 rasa mcm kte nak p jmpe allah... ader rasa seram... sedih.. sejuk...n mcm2 la...

kmi juga dibawa ke jabar rahmah atau bukit jabar rahmah dimane ianye tmpat prtemuan nbi adam n hawa lau xsilap aku... sesampai jer kat stu bile nak trun bas aku rase sumtink... rupenye2 unta... mmg ader unta yg dsediakn untuk bwa plncong utk naik ke jabar rahmah... aku punyer la trperanjat... xsempt nak trun bas dah kena nek unta tros aku mnjerit... aku takot smpai tanak nek unta 2... so aku n mksu aku pown juz nek bukit 2 sndri... jln kaki.. penat giler kowt.... takot aku nak nek unta... unta 2 pown semcm jer aku tgok ;p trun dr jabar rahmah aku p mbeli lg kat kdai2 yg ader kt stu... mksu aku p beli inai sbb ader owg pesan n pnjual 2 pown tunjuk la inai yg die jual n tuk mbuktikn inai 2 pekat.. pnjual 2 pown tunjuk inai yg die pkai... konon2 cantek la 2.. hahaha nak tau ape mkcik aku ckp " nie bkn merah nie... nie hitam" hahaha inai pnjual 2 pekat sgt... ;p

tuk p ke sne aku rase kena ade ilmu yg ckup... klu bley biarlah haji yg kite dpt haji yg mabbrul... bkn haji malborow... ;p setiap kata2 kite hruslah jge... n pastikan niat n nawaitu kite hnya utk allah... time aku p sne dlu.. aku rse aku lom lg matang n juz p krana dpt prsetujuan kluarga... n aku hrp if satu hari nt lau tanah haram itu melambai aku... insya allah aku akn pstikn ape yg septutnye ader aku akn penuhi... biarlah kte btol2 suci tuk ke rumah allah... brsihkn hati.. jiwa n sgala2 nyer... bkn jugk dri sndri... owg len pown hrus kite pkirkn... biarlah kte p sne ngn hti yg tenang tnpa memikirkn bnde yg xsptutnyer.... ya allah trime ksih krana prnah mnjemput aku ke rumahmu... sesungguhnye aku insan brtuah krana di usia aku yg mentah telah dpt melihat rumahmu... sedangkn owg len yg sush n blom tntu dpt kesna... alhamdullilah... tq allah.. ;)

sume yg aku tulis nie hnyalah pngalmn n bkn untuk brbgga dgn sesape... ttp aku sptutnyer brbgga sbb dpt kesna n mnyebarkn sdikit pngalamn ku pda owg2 di luar sne.. alhamdulilah... amin



actually byk sgt pngalamn aku kt sne tp insya allah nt aku cite lg ye... slmt mbace n beramal ;)

2 comments:

aienzcruzzle said...

beshnye adik gagak dpt g sne..
hope suatu hari nanti aku gak jd tetamu Allah..insyaAllah,,amin~

ieyra chan said...

huhu.. doakn salu.. amin ;)